poniedziałek, 11 maja 2015

Słowiki dzielą Polskę


       O ile to prawda, że maj jest ulubionym miesiącem większości Polaków, o tyle dzieje się tak również z powodu śpiewu ptaków. Liderem na tym polu jest słowik. W Polsce żyją dwa jego gatunki rdzawy i szary. Europejska granica ich występowania przebiega mniej więcej na linii Wisły. Po jej wschodniej stronie, aż po Syberię, mieszka słowik szary, raczej stroniący od ludzkich siedzib. Po zachodniej stronie Wisły, aż po Hiszpanię, zamieszkuje jego bardziej strojny rdzawy kuzyn. Kiedy przyglądałem się mapie występowania obu gatunków słowików nasunęły mi się skojarzenia z politycznymi preferencjami Polaków, dzielą one Polskę na pisowsko-bogoojczyźnianą - szarą i platformiano-proeuropejską – rdzawą.
 
    W moim ogródku, ze względu na jego położenie na zachód od Wisły, występuje wyłącznie słowik rdzawy, którego osobiście popieram. Ostatnio bardzo się rozbisurmanił. Fruwa, robi dziwne figury i co ważne , wraz ze swą słowiczą partnerką pozwalają mi się obserwować całkiem z bliska. Przed laty było to niemożliwe. Kiedyś popełniłem mała książeczkę zatytułowaną „Kulturalny atlas ptaków”. Tak sobie myślę, że to książka, którą mógłbym pisać bez końca dodając, co jakiś czas, nowe skojarzenia i spostrzeżenia wywoływane przez zamieszkujące mój ogród ptaki.  Spójrzmy na kaczora, albo na zachłanne szczygły.
 

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz